Jag nämnde tidigare i veckan några anledningar till att Obama tappat mark i opinionsundersökningarna senaste månaden. Bristen på en vision. Svag första debatt. Men det finns andra anledningar.
Visst är ekonomin fortsatt tuff, men den har ju inte förändrats (och i så fall kanske marginellt förbättrats) under senaste veckorna.
Viktigaste förändringen är att Romney tagit några steg in i mitten och sagt adjö till Romney version ”severely conservative”. Förutom att det gett honom en ny chans att introducera sig inför tveksamma väljare har måltavlan för Obamakampanjens attacker nu flyttats. Problemet för Obama från i vintras har därmed återkommit. Ska man börja attackera Romney för flip-flops igen eller för att han är en extrem konservativ? Det senare har Obamakampanjen fokuserat attackerna på fram tills nu.
Båda, svarar Obamas kampanj. Flip-flop attackerna är dock inte alls lika effektiva, eftersom det inte skrämmer väljare i lika hög grad. Är det så smart av Obamas kampanj att lyfta fram att Romney nu är mer moderat och försöka häckla honom för förändringen sedan i våras? Samtidigt har Obamas kampanj det allt svårare att attackera Romney som för konservativ, även om Obama lyckades rätt bra i Bush-frågan under andra debatten.
Romney har helt enkelt blivit allt mer accepterad som kandidat av väljarna. Något han inte var i somras, försvagad av Bainattackerna. Denna förändring har ironiskt nog hänt strax efter 47-% videon spreds. Vad beror det på? Det går inte att undvika att han gjorde ett starkt intryck under debatten. Det här fotot är ett exempel på hur Romneykampanjen lyckats lyfta fram hans mer humana och sympatiska sida än den gängse bilden av honom som en stel känslokall robot.
Fotot togs under tiden Mitt Romney i tjugoårsåldern 1968 var i Frankrike som missionär som mormon. Ett år senare gifte sig Ann och Mitt. Demokraterna är inte sena att påpeka att Vietnamkriget pågick då och att han slapp undan det genom att istället vara där i Frankrike.