Kampanjernas ekonomi inför upploppet

Med drygt två veckor kvar till valen den 2 november blir kampanjerna allt mer intensiva. De kandidater och fristående grupper som varit återhållsamma för att inte riskera att pengarna ska ta slut innan valdagen öppnar nu kranarna vilket märks tydligt både i teve och online. Samtidigt koncentreras de nationellt koordinerade resurserna till de distrikt där det är jämnt mellan kandidaterna.

Just kampanjfinansiering har varit en av veckans snackisar, eftersom fundraising-rapporterna börjat droppa in inför dagens deadline. Ska man göra en grov generalisering på nationell nivå, kan man säga att demokraterna lyckas något bättre med direkta kampanjbidrag. DCCC drog in 15,9 MUSD jämfört med NRCC:s 11,2 MUSD under september. DCCC har därmed mer än dubbelt så mycket pengar i kassan inför slutspurten: 41,6 jämfört med 19 MUSD.

Samtidigt gynnas republikanerna i avsevärt större utsträckning av oberoende grupper och företag. Det har resulterat i förnyad styrka i den demokratiska kritiken som grundar sig i högsta domstolens dom i målet Citizens United v. Federal Election Commission. Domen öppnade för företag och organisationer att spendera obegränsat i kampanjen, och indirekt öppnades också för hemliga donatorer.

För enskilda kandidater var den stora bomben som briserade att Sharron Angle (R-NV) lyckades samla in 14 miljoner dollar, en enormt imponerande siffra. Hennes kampanj kommenterar succén:

This is a testament to the hatred of Harry Reid, the nation’s disapproval of President Obama, and the unprecedented grassroots support for Sharron Angle.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.