Så många miljarder kr har Bloomberg spenderat på presidentkampanjen 2020

Vi är mitt uppe i presidentkampanjen för att utse demokraternas kandidat med Iowa som röstar först ut på måndag. Redan innan valdag har fd borgmästaren och miljardären Michael Bloomberg spenderat en bra bit över 2 miljarder kr (!) på sin annonskampanj. Utöver det har han flera hundra anställda (vissa uppgifter anger 800) i kampanjen. Det kostar också pengar givetvis, rådgivarna och kampanjcheferna i toppen är mycket välbetalda. Annonserna är dock det som kostar överlägset mest under en presidentvalskampanj.

Även jämfört med övriga kandidater är Bloombergs satsningar enorma. Bernie Sanders har spenderat i sammanhanget blygsamma 100 miljoner kr på tv-annonser. En bråkdel av Bloomberg alltså.

Bloomberg tar inte emot kampanjbidrag som övriga kandidater. Han säljer merch, men det genererar säkert mycket blygsamma slantar. Istället är han så klart självfinansierad.

Trots dessa satsningar väntas Bloomberg inte skrapa ihop några vinster i de fyra första delstaterna ut att rösta. Han har nämligen helt fokuserat på Super Tuesday. Det är den stora valdagen den 3 mars då bland annat Kalifornien, Texas och Virginia röstar. Även amerikaner som befinner sig i Sverige får rösta denna dag i ”Democrats Abroad” som det heter.

Vad förväntar sig Bloomberg för avkastning på denna enorma investering?

Här kan du se en av Bloombergs senaste annonser:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.